Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

Algemene tips

  • Bewaar uw administratie minimaal 7 jaar. Gegevens over onroerende zaken moeten 10 jaar worden bewaard.
  • We kunnen voor u een e-mailadres aanmaken bij Newviews of TriFact365 om daar de digitale (in- en verkoop) facturen naar toe te sturen. Deze worden dan "automatisch" geboekt in het boekhoudsysteem. 
  • Bewaar in een ordner per tab o.a. een print van de inkoopfacturen, verkoopfacturen, bankafschriften, overige bonnetjes (benzine, reis- en verblijfkosten e.d.). Digitale facturen hoeven niet in de ordner, maar als je deze toch print graag een aparte tab hiervoor gebruiken, waarbij het duidelijk is dat deze al zijn geboekt. 
  • Er is ook een mogelijkheid om bankafschriften te koppelen aan het boekhoudsysteem. Dit is een eenmalige instelling. Daarna hoeven de bankafschriften niet meer te worden uitgeprint. 
  • Gebruikt u een auto voor de zaak dan zijn er meerdere mogelijkheden (bij eenmanszaak)
    • U gebruikt de auto alleen zakelijk: Er is een mogelijkheid om een formulier "verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto" in te vullen bij de belastingdienst. U hoeft dan geen rittenadministratie bij te houden. Dit betekent wel dat u er privé niet mee mag rijden. 
    • U gebruikt de auto zowel privé als zakelijk: Houd een rittenadministratie bij. 
  • Denk aan kosten die u voor privé maakt, maar daarnaast ook voor de zaak. Bijvoorbeeld een internetabonnement. Van dergelijke kosten mag u een inschatting maken hoeveel % privé en hoeveel % zakelijk u deze gebruikt. Stop de factuur in de ordner, zet er het % zakelijk/privé op en ik zal die zo boeken. Hoe meer kosten er op de zaak worden geboekt des te meer BTW je kunt terugvragen en des te minder inkomstenbelasting je betaalt. Echter, het moet wel een reële inschatting zijn. 
  • Zet elke maand wat geld apart voor de inkomstenbelasting die je elk jaar moet betalen. 
    • Voor een eenmanszaak: Als je grofweg 20% van je resultaat (omzet minus kosten) apart zet, moet dit redelijk zijn. Het percentage is zo laag omdat, voordat de belasting wordt berekend, je eerst je resultaat nog mag corrigeren met een starter/zelfstandigenaftrek en een winstvrijstelling van 14%.
    • Voor een BV: Dit percentage zal rond de 40% zijn. 
  • Ga voor de meest juiste en actuele informatie naar de site van de belastingdienst

 

Eindejaarstips 2019 van het RB

Download de RB-special: Eindejaarstips 2019

                                                                          algemene voorwaarden